Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
9.6 / 10 (13)

NPS berekenen

Net Promoter Score (NPS) is een handig instrument om eenvoudig de klantentevredenheid over een product/bedrijf/service te meten. lees meer

Dit is het aantal personen dat deelneemt aan het marktonderzoek.
Dit is het aantal personen dat een score heeft gegeven van 0 tot en met 6.
Dit zijn het aantal personen dat een score van 9 of 10 heeft gegeven.

Net Promoter Score

De Net Promoter Score is een in 2003 ontwikkelde methode om gemakkelijk de klantentevredenheid te bepalen. Met NPS peil je bij de respondent (Persoon die deelneemt aan een marktonderzoek) of hij/zij een bepaald product, dienst of bedrijf zou willen aanbevelen bij vrienden, familie of collega’s en in welke mate. Je stelt aan de respondent de volgende vraag:

In welke mate zou u bedrijf/service/product aanraden aan vrienden/familie/collega’s?

Met een puntenschaal met hierop antwoord worden gegeven. Van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk). De scores van alle respondenten worden verzameld en verdeeld in drie verschillende klassen. Iedereen die heeft geantwoord met een score van nul tot en met zes zijn criticasters, met een score van zeven of acht zijn passief tevredenen of ook wel neutraal genoemd en met een score van negen of acht zijn promotors.

NPS berekenen

Alleen de criticasters en promotors zijn belangrijk voor het berekenen van de NPS. Je neemt het percentage criticasters en trekt dat af van het percentage promotors en de uitkomst is de NPS. De uitkomst kan variëren tussen +100 en -100. Bijvoorbeeld een bedrijf heeft 25% promotors en 20% criticasters. Dit geeft een resultaat van +5. Wanneer de uitkomst positief is betekend dat dat de klantentevredenheid goed zit. Hoe hoger de score hoe beter de klantentevredenheid. Aan de hand van periodieke metingen kun je zien hoe de vooruitgang bijvoorbeeld met je product verloopt. Bereken nu zelf ook de Net Promoter Score met onze handige tool.

Nieuws over

Zo verbeter jij je NPS

Als ondernemer weet je dat klanttevredenheid een ander woord is voor bestaansrecht. Je bestaat namelijk door tevreden klanten die je vervolgens aanbevelen bij andere mensen die aan het zoeken zijn naar het zelfde product of dienst. Omdat dit zo’n belangrijke factor is vragen veel ondernemers zich af hoe ze hun NPS kunnen verbeteren? Dat lees je hier.

» Lees het volledige bericht
Is een goede NPS belangrijk?

Veel mensen kijken altijd naar de reviews voordat ze een aankoop gaan doen. Vaak zien ze de term NPS dan ook voorbij komen, maar wat is het eigenlijk en hoe belangrijk is het voor een bedrijf? Wij leggen je het hier uit.

» Lees het volledige bericht
Hogere NPS dankzij digitalisering: meer klanttevredenheid

Veel organisaties vinden de klanttevredenheid erg belangrijk. Uit recent onderzoek blijkt dat digitalisering kan helpen die te verbeteren. De klantbeveling verbetert, omdat de systemen goed op elkaar zijn ingewerkt en helpen fouten te voorkomen.

» Lees het volledige bericht