Berekenen.nl
Geplaatst op 23 juni

Hogere NPS dankzij digitalisering: meer klanttevredenheid

Veel organisaties vinden de klanttevredenheid erg belangrijk. Uit recent onderzoek blijkt dat digitalisering kan helpen die te verbeteren. De klantbeveling verbetert, omdat de systemen goed op elkaar zijn ingewerkt en helpen fouten te voorkomen.

Volgens analisten is het vooral de combinatie van technologieën en oplossingen die het lastig maakt om er goed mee te werken. Pas wanneer dat lukt slagen organisaties erin om de klanttevredenheid daadwerkelijk te verbeteren.

Technologie voor betere service

Die betere klanttevredenheid kunnen organisaties meten aan de hand van de Net Promotor Score (NPS). Het is een belangrijke maatstaf voor de klantbeleving. Organisaties die bijvoorbeeld goed gebruik maken van Enterprise Resource Planning (ERP), Intelligent Automation en Data Analytics slagen er beter in om de klant op een goede manier van dienst te zijn. Op die manier kan technologie helpen om de service te verbeteren, waardoor het uiteindelijk de klant is die daar optimaal van zal profiteren.

NPS berekenen: focus op klanttevredenheid

Zelf de NPS berekenen en daarvoor op zoek naar een handige tool? Onze gratis tool zit op een eenvoudige manier in elkaar. Je kunt de NPS berekenen aan de hand van het aantal respondenten, het aantal criticasters en het aantal promoters. Op die manier kom je er eenvoudig achter wat de NPS is, zodat je weet hoe de klanttevredenheid op dat moment scoort. Bovendien is het verstandig om de berekening regelmatig te herhalen. Op die manier kun je de ontwikkelingen goed in kaart brengen, zodat je ontdekt of nieuwe investeringen en andere veranderingen een stap in de goede richting betekenen.