Geplaatst op 19 mei
Is een goede NPS belangrijk?
Veel mensen kijken altijd naar de reviews voordat ze een aankoop gaan doen. Vaak zien ze de term NPS dan ook voorbij komen, maar wat is het eigenlijk en hoe belangrijk is het voor een bedrijf? Wij leggen je het hier uit.
Wat is NPS?
Eigenlijk is het best makkelijk. NPS staat voor Net Promoter Score. Dit is een score waarbij je de volgende vraag moet stellen. Hoe waarschijnlijk is het dat u ons aanbeveelt bij een vriend of collega? De klanten kunnen hier antwoord opgeven met een nummer. Je kan dan kiezen tussen 1-10. Vervolgens behoren zij tot een van de volgende drie groepen.Groep 1: Klanten die een cijfer 9 of 10 geven zijn promoters. Dit zijn dan ook de mensen die je actief aanbevelen aan andere mensen. Vandaar de naam promoters.
Groep 2: Dit zijn de klanten die een cijfer 7 of 8 geven. Zijn bevelen je ook aan bij andere mensen alleen niet zo actief als groep 1.
Groep 3: Klanten die een cijfer 0 tot en met 6 geven zijn detractors. Dit zijn de mensen die je niet of nauwelijks zullen aanbevelen bij andere mensen. Het is dan ook belangrijk dat je zoveel mogelijk in groep 1 of 2 scoort. Hierdoor krijg je dan ook gratis reclame.
Nu denk jij vast van hoe kan ik nou mijn NPS score berekenen? Dat is eigenlijk heel makkelijk. Dit doe je door het percentage promoters min het percentage detractors te doen. Je kan het ook makkelijker doen. Wij hebben namelijk een tool waarbij je heel makkelijk je NPS score kan berekenen. Bereken hier jouw NPS score.