Berekenen.nl
Geplaatst op 19 mei

Is een goede NPS belangrijk?

Veel mensen kijken altijd naar de reviews voordat ze een aankoop gaan doen. Vaak zien ze de term NPS dan ook voorbij komen, maar wat is het eigenlijk en hoe belangrijk is het voor een bedrijf? Wij leggen je het hier uit.

Wat is NPS?

Eigenlijk is het best makkelijk. NPS staat voor Net Promoter Score. Dit is een score waarbij je de volgende vraag moet stellen. Hoe waarschijnlijk is het dat u ons aanbeveelt bij een vriend of collega? De klanten kunnen hier antwoord opgeven met een nummer. Je kan dan kiezen tussen 1-10. Vervolgens behoren zij tot een van de volgende drie groepen.

Groep 1: Klanten die een cijfer 9 of 10 geven zijn promoters. Dit zijn dan ook de mensen die je actief aanbevelen aan andere mensen. Vandaar de naam promoters.
Groep 2: Dit zijn de klanten die een cijfer 7 of 8 geven. Zijn bevelen je ook aan bij andere mensen alleen niet zo actief als groep 1.
Groep 3: Klanten die een cijfer 0 tot en met 6 geven zijn detractors. Dit zijn de mensen die je niet of nauwelijks zullen aanbevelen bij andere mensen. Het is dan ook belangrijk dat je zoveel mogelijk in groep 1 of 2 scoort. Hierdoor krijg je dan ook gratis reclame.

Nu denk jij vast van hoe kan ik nou mijn NPS score berekenen? Dat is eigenlijk heel makkelijk. Dit doe je door het percentage promoters min het percentage detractors te doen. Je kan het ook makkelijker doen. Wij hebben namelijk een tool waarbij je heel makkelijk je NPS score kan berekenen. Bereken hier jouw NPS score.

Waarom is een goede NPS score zo belangrijk?

Heb jij je NPS score al berekent? Goed bezig! Scoort je bedrijf, merk of product hoger dan een NPS van 20? Dan hebben wij goed nieuws, je hebt dan namelijk redelijke loyale klanten. Scoor je lager dan een NPS van 0 of een min getal? Dan hebben wij minder goed nieuws, je hebt dan namelijk minder loyale klanten. Als je echt op de wolken wilt zitten dan moet je een NPS score hebben van +100. Dan heeft iedere ondervraagde klant namelijk 9 of 10 punten ingevuld. Dat komt neer dat iedereen een promoter is en dat iedereen die je product gekocht heeft het zal aanbevelen bij andere mensen. Ik hoor je al denken, dat is toch gratis reclame? Dat klopt, daarom is het ook zo belangrijk om een goede NPS score te hebben. Je hoeft je NPS score ook niet altijd te vermelden op je website. Je ziet bij veel bedrijven dat ze laten zien hoeveel goede reviews te hebben gekregen van klanten. Je kan deze NPS methode ook gebruiken om te onderzoeken wat je nog kan verbeteren binnen je bedrijf, duurde het verzenden lang? Slechte klantenservice of is de verpakking matig waardoor de kans groot is dat het product beschadigd? Je kan hier allemaal achter komen door gebruik te maken van de NPS methode. Een ideale manier om niet alleen te laten zien dat je een goed product of goede dienst levert maar ook om nog beter te worden.