Berekenen.nl
Geplaatst op 30 juli

Zo verbeter jij je NPS

Als ondernemer weet je dat klanttevredenheid een ander woord is voor bestaansrecht. Je bestaat namelijk door tevreden klanten die je vervolgens aanbevelen bij andere mensen die aan het zoeken zijn naar het zelfde product of dienst. Omdat dit zo’n belangrijke factor is vragen veel ondernemers zich af hoe ze hun NPS kunnen verbeteren? Dat lees je hier.

Hoe kan krijg ik een betere NPS?

Een hoge NPS betekent dat de verhouding tussen ontevreden detractors en blije promotors in het voordeel van die laatste groep is. Je wilt zoveel mogelijk promotors hebben. dat zijn niet zomaar klanten die tevreden zijn met het product wat zeg gekocht hebben. Deze mensen zullen dus snel weer bij je terug komen. Het zijn ook mensen die en goed woordjes voor je doen bij anderen wat vervolgens weer leid in nieuwe klanten. Daar wil je natuurlijk zoveel mogelijk van hebben.  Dit is dan ook de grootste reden dat veel bedrijven een hoge NPS willen. Je kan je NPS verhogen door de volgende tips toe te passen.

Vraag feedback

Iedereen snapt wel dat je feedback nodig hebt van gebruikers of klanten voordat jij überhaupt kan beginnen met het verbeteren van je NPS. Bij het verbeteren van je Klan tevredenheid is het ook erg belangrijk dat je feedback krijgt. Zo weet je namelijk precies wat je goed doet en wat beter kan. Een online enquête of evaluatieformulier zijn al voldoende. Deze formulieren stimuleren klanten om een klantenbeoordeling achter te laten. Deze klanten beoordeling geeft veel duidelijkheid. Het is daarbij belangrijk om de drempel tot het achterlaten van feedback zo klein mogelijk te maken. Iedereen vind het leuk om complimentjes te ontvangen, maar eventuele klachten of verbeter punten horen daar ook bij.

Neem de feedback in behandeling

Het krijgen van feedback is stap een, maar je moet er vervolgens wel wat mee gaan doen. Wanneer je klant ergens een verbeterpunt ziet is het belangrijk dat jij deze feedback serieus neemt en binnen je organisatie of onderneming gaat kijken hoe jij dat kan gaan verbeteren. Wanneer je geen actie onderneemt wanneer jij feedback hebt ontvangen ga jij nooit je NPS score verbeteren.

Sluit de formulieren

Wanneer jij volgende feedback hebt ontvangen is het belangrijk dat je de formulieren gaat sluiten. Je hebt namelijk al een hele bult werk wanneer jij zover bent om aan de slag te gaan en alle feedback te gaan verwerken. Je wilt namelijk niet overspoelt worden. Het moet namelijk stapje voor stapje verbetert worden. Het zal dan ook niet vanzelf gaan.

Maak de NPS deel uit van je organisatie

Om de NPS te verhogen is het belangrijk dat iedereen aan boord is. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat deze score overal terug te zien is. Ook op het service gebied van je onderneming. De NPS is de belangrijkste factor hoe klanten beter van je dienst of product kunnen zijn. Wanneer nieuwe potentiële klanten je score zien weten zij namelijk dat het een goed product is. Zo verhoog jij uiteindelijk je omzet ook.