Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
10 / 10 (1)

Servicegraad berekenen

Servicegraad berekenen? Interessant als je de voorraad goed wilt beheren, net als de tijd tussen inkoop en verkoop. Om jouw aanbod af te stemmen op de vraag die je verwacht. En om klanten daar op een vlotte manier mee van dienst te zijn. lees meer

Vul hier het aantal artikelen in dat actueel op voorraad is.
Vul hier het aantal artikelen in dat normaal gesproken op voorraad is.

Servicegraad berekenen

Wat is de servicegraad precies? Belangrijk als je die wilt berekenen. Het is de ‘gewenste kans dat je niet zonder voorraad komt te zitten’. Wat aangeeft dat je voldoende voorraad achter de hand houdt, om iedereen daarmee van dienst te kunnen zijn.

Je hebt aan de ene kant te maken met klanten die jouw producten graag uit voorraad willen hebben. Aan de andere kant wil je voorkomen dat je te veel voorraadkosten maakt. Zou je de voorraad te lang bij je laten liggen? Dan maak je onnodige kosten, waardoor de winstmarge afneemt. Kies je aan de andere kant voor te weinig voorraad? Dan raak je vaak uitverkocht, waardoor je klanten moet teleurstellen.

Servicegraad

Kies je voor een hoge servicegraad? Dan heb je de producten in veel gevallen op voorraad. En kun je klanten daarmee goed van dienst zijn. Hier staat tegenover dat je relatief hoge kosten maakt om de producten op voorraad te houden.

Kies je voor een lage servicegraad? Dan maak je minder kosten voor de voorraad. Aan de andere kant kun je niet alle klanten altijd uit voorraad leveren. Dit kan betekenen dat ze naar de concurrent gaan of zelfs ontevreden raken over je aanbod.

Tip: je kunt de servicegraad berekenen voor specifieke producten of productcategorieën. Van sommige producten accepteren klanten het beter dat het tijdelijk niet op voorraad is dan van andere.

Formule servicegraad

Wil je de servicegraad berekenen om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen? Daarvoor kun je gebruik maken van een formule. Deze formule hebben we omgezet in bovenstaande berekening zodat je die steeds makkelijk kunt uitvoeren.

Belangrijke factoren in die formule zijn:
  • Aantal aanwezige artikelen per artikelgroep
  • Normale voorraad artikelen per artikelgroep

Je kunt de servicegraad ook berekenen door een voorspelling te maken van de kosten waar je mee te maken krijgt. Het gaat om de kosten om een product op voorraad te houden, net als om de kosten om een product niet op voorraad te houden.

Dat laatste heeft een beetje toegang nodig. Als je ervoor kiest om een product niet op voorraad te hebben betaal je daarvoor geen directe kosten. Als een klant naar een concurrent gaat is dat aan de andere kant een gemiste kans. En ontstaat er negatieve publiciteit? Ook dat kan tot kosten leiden, omdat je omzet van mogelijke nieuwe klanten misloopt.

Servicegraad berekenen en verbeteren

Wil je de servicegraad berekenen en die verbeteren? Of er juist voor zorgen dat die wat lager wordt, omdat je de kosten van te veel voorraad wilt voorkomen? Wij maken het je graag makkelijk met onze tool. Zodat je online de servicegraad kunt berekenen, zowel voor specifieke producten en voor productgroepen als voor je complete assortiment.

Nieuws over Servicegraad

Het berekenen van je Servicegraad

De balans van de voorraad is enorm belangrijk voor ondernemers. Het is lastig om te bepalen hoeveel producten nou het juiste aantal is om je voorraad mee te vullen. Er moet genoeg voorraad zijn om je klanten geen nee te verkopen. Maar het is ook niet de bedoeling dat je met niet-verkochte voorraad blijft zitten.

» Lees het volledige bericht
Horeca mag weer open op 1 juni

Op 1 juni mogen de restaurants en hun terrassen weer open voor maximaal 30 gasten (exclusief personeel). Sinds de coronacrisis waren veel restaurants en andere horecagelegenheden op last van de overheid gesloten. Dit om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Nu de pandemie op zijn retour lijkt mogen veel restaurants per de eerste van juni weer open.

» Lees het volledige bericht