Het berekenen van je Servicegraad
De balans van de voorraad is enorm belangrijk voor ondernemers. Het is lastig om te bepalen hoeveel producten nou het juiste aantal is om je voorraad mee te vullen. Er moet genoeg voorraad zijn om je klanten geen nee te verkopen. Maar het is ook niet de bedoeling dat je met niet-verkochte voorraad blijft zitten.
De servicegraad
De juiste servicegraad is voor ondernemers een belangrijk onderdeel van de onderneming. Maar wat is het nou precies? De servicegraad is de mate waarin je de levering van je producten kunnen worden nagekomen, het is dus een percentage van de correcte leveringen van je assortiment. Het is een belangrijk onderdeel, omdat je als ondernemer niet onnodig veel voorraad wilt bewaren. Maar je wil natuurlijk ook geen nee verkopen aan je klanten.
Hoge servicegraad
Als je als ondernemer een hoge servicegraad hebt, is dat over het algemeen goed nieuws. Een hoge graad betekend namelijk dat je vaak kunt leveren uit je voorraad. Je hoeft klanten dus geen ‘nee’ te verkopen, er kan geleverd worden waar de klant om vraagt. Toch kan dit hoge getal ook nadelen met zich mee brengen. Je zou bijvoorbeeld enorm veel voorraad opslaan. Zo ontstaan er hoge voorraadkosten. Bij deze kosten moet je dan vooral denken aan de kosten die je als ondernemer heb aan de opslag ervan. Ook kunnen de rentekosten een rol spelen bij de kosten die je aan de voorraad kwijt bent.
Lage servicegraad
Je zou er als ondernemer ook voor kunnen kiezen om een lage servicegraad te hebben. Doordat je een lage servicegraad hebt, zullen de kosten voor de opslag van je voorraad een stuk lager zijn dan bij een hoge servicegraad. Dat kan een enorm voordeel kunnen zijn, omdat je op die manier je eigen kosten laag houd. Als je niet altijd uit de voorraad kan leveren aan de klant, kan dit ook negatieve effecten hebben. De klanten kunnen ontevreden raken over de levertijd en het lange wachten op de door hun bestelde artikelen. Daardoor kunnen je klanten ontevreden raken over het aanbod. De kans is dan aanwezig dat ze overstappen naar de concurrent. Dat is natuurlijk wat je ten alle tijden wilt voorkomen.
Perfecte servicegraad
Ondernemers zullen zeggen dat een perfecte servicegraad bijna onmogelijk is. Toch kun je doormiddel van de juiste berekening toch zo veel mogelijk in de buurt komen van de perfecte graad. Om de gewenste servicegraad te hebben, moet je eerst berekenen hoe hoog je servicegraad nu is. Via deze servicegraad-berekenen-tool kun je gemakkelijk dit getal berekenen. Aan de hand van de huidige situatie kun je berekenen wat er ander moet om het gewenste getal te behalen.
Service verbeteren
Als je de gewenste servicegraad weet, dan kun je er aan werken om deze na te streven. Daarnaast zou je een klein onderzoekje kunnen doen bij je klanten. Je zou kunnen vragen wat ze van de service vinden, en hoe ze een ‘nee’ ervaren. Doormiddel van deze informatie kun je zien wat er wel of niet goed gaat en dit gaan uitwerken en verbeteren. Op die manier verhoog je de service van het bedrijf, met als doel een hoger inkomen te generen.