Hoe hoog is de wegenbelasting voor een dieselhybride uit de lease?
De wegenbelasting is verantwoordelijk voor een behoorlijk deel van de autokosten. Een paar jaar geleden leek een hybride auto met een zuinige dieselmotor het ei van Columbus, maar hoe is dat vandaag de dag? Autoweek deed een Dubbeltest, waarna Nu.nl uitzocht of dit op basis van de wegenbelasting een goede koop is.
De Volvo V60 plug-inhybride is een relatief goedkope tweedehands auto en daarmee een interessante koop voor particulieren. De auto rijdt 40 kilometer elektrisch, waardoor korte stukjes heel voordelig kunnen uitpakken.
Hybride met een zuinige dieselmotor
Zo’n hybride met een zuinige dieselmotor kan het verbruik flink drukken, als voordeel bovenop de lage aanschafprijs. Een addertje onder het gras is de wegenbelasting. En dan niet in 2018 of 2019, maar vanaf 2020. Vanaf dat moment gaat de wegenbelasting voor deze auto’s omhoog. Dat leidt direct tot meer kosten en heeft waarschijnlijk invloed op de restwaarde van de modellen. Tot en met 2020 geldt er een halftarief voor de wegenbelasting voor plug-inhybrides, maar daarna zal dit veranderen.
Wegenbelasting berekenen: 2019 en andere jaren
Wil je de wegenbelasting berekenen voor je eigen auto of voor een model dat je op het oog hebt? Bereken op die manier welke kosten je maandelijks of per kwartaal zal maken voor de auto.
De wegenbelasting is afhankelijk van de brandstof die je gebruikt, het type voertuig dat je rijdt en het gewicht daarvan. Zwaardere en meer vervuilende modellen kosten op die manier meer dan een licht en groen alternatief. Door vooraf de wegenbelasting te berekenen voor 2019 en de komende jaren kom je niet voor verrassingen te staan. Neem de motorrijtuigenbelasting mee in de berekening van de totale kosten, zodat je op basis daarvan een goede afweging kunt maken.