Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
9.3 / 10 (36)

Wegenbelasting berekenen

Wil je de wegenbelasting berekenen die je nu betaalt, of ben je benieuwd welke kosten een nieuwe auto met zich mee zal brengen? Je kunt dit eenvoudig online doen, aan de hand van een aantal gegevens. lees meer

Wegenbelasting 2024 berekenen

De wegenbelasting betalen we in Nederland voor voertuigen die we bezitten, waarmee we gebruik maken van de openbare weg. Wil je de wegenbelasting berekenen? Het is dan van belang om aan te geven om welk type voertuig het gaat en in welke provincie je woonachtig bent. Dit zijn twee van de factoren die van invloed zijn op de berekening van de hoogte van de wegenbelasting.

In Nederland geldt er een vrijstelling voor auto’s die 0 gram CO2 per kilometer uitstoten. Het gaat dan bijvoorbeeld om volledig elektrische auto’s, die geen verbrandingsmotor hebben. Er geldt een tarief van €0 voor deze auto’s, waarmee ze fiscaal gezien interessanter zijn dan veel andere auto’s. Voor hybride auto’s geldt dit niet meer, al geldt er in de meeste gevallen wel een half tarief voor deze auto’s.

Hoe berekenen je de wegenbelasting

  • Geef aan of je in Nederland woont
  • Selecteer het soort motorrijtuig waarvoor je de berekening wilt maken
  • Selecteer de provincie waarin je woont
  • Geef aan op welke brandstof het voertuig rijdt
  • Vul in hoe zwaar de auto weegt in kilogram
  • Bekijk hoeveel wegenbelasting je moet betalen
     
Houd er rekening mee dat je hier al meteen aan kunt geven of er sprake is van een ‘schoon’ model met een uitstoot van 0 gram CO2 per kilometer of een relatief schoon model met een uitstoot van 1 - 50 gram CO2 per kilometer.

Zodra je aangeeft dat het gaat om een personenauto verschijnen er een paar nieuwe vragen om de wegenbelasting te kunnen berekenen. Het is op dat moment van belang om aan te geven in welke provincie je woont. Dit heeft te maken met de provinciale opcenten, een bedrag dat de provincie rekent als belasting over de motorrijtuigenbelasting die je betaalt. Het tarief van de provincie kan sterk verschillen, waardoor het van belang is om aan te geven waar je woonachtig bent.
 Wegenbelasting berekenen

De volgende twee vragen hebben betrekking op de auto die je rijdt en waarvoor je de wegenbelasting wilt berekenen. Het is van belang om aan te geven op welke brandstof de auto rijdt en wat de gewichtsklasse van de auto is. Diesel vormt de duurste categorie voor de wegenbelasting, benzine vormt een gemiddeld dure keuze en aardgas is het meest voordelig. Dat heeft te maken met de mate van vervuiling waarvan sprake is. De overheid berekent daarom hogere belasting voor auto’s die rijden op diesel. Vervolgens kun je de gewichtsklasse van het voertuig aangeven, omdat dit iets zegt over de letterlijke druk op de weg. Een grote en zware auto heeft meer effect op het wegdek dan een kleine en lichte auto. Vandaar dat we in Nederland hebben besloten om de wegenbelasting voor een zware auto hoger te maken dan voor een licht model. Door hier de gewichtsklasse aan te geven valt de hoogte van de belasting te berekenen.

Wegenbelasting 2024

De overheid stelt ieder jaar nieuwe regels en richtlijnen vast, om de tarieven voor de wegenbelasting te kunnen berekenen.

De tarieven voor de wegenbelasting in 2024 hangen sterk af van het type auto dat je rijdt. Op basis van de brandstof of aandrijving die je gebruikt. Waarbij volledig elektrische auto’s de meest voordelige keuze blijken.

Tarieven wegenbelasting: volledig elektrisch, plug-in hybride en diesel

We zetten de tarieven voor de wegenbelasting in 2024 voor je op een rij. Al kun je die ook eenvoudig online voor jouw auto berekenen:

• Motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s

Een elektrische auto is tot en met 2025 vrijgesteld van de wegenbelasting. In 2024 de autobelasting berekenen voor een elektrische auto? Dan is het resultaat standaard €0.

• Motorrijtuigenbelasting plug-in hybrides

Sinds 2017 wordt het gewicht van de accu niet meer in mindering gebracht op het totale gewicht van de plug-in hybride. Tot en met 2024 betaal je 50 procent van de wegenbelasting. De helft van het tarief voor een gewone auto.

• Motorrijtuigenbelasting dieselauto’s

De wegenbelasting voor dieselauto’s gaat vanaf 2024 omhoog met 15 procent. Tenminste, voor alle auto’s zonder een fabrieksroetfilter. Een gemiddelde dieselpersonenauto van 1350 - 1450 kilogram wordt daardoor 225 euro per jaar duurder.

 

Wegenbelasting voor een oldtimer

In een aantal gevallen hoeft er geen wegenbelasting voor een oldtimer te worden betaald. Dat geldt voor modellen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst op de weg werden toegelaten, dankzij de typegoedkeuring door de RDW. Het betekent in de praktijk dat het gaat om zeer oude auto’s, die over het algemeen nog maar weinig op de weg te vinden zijn.

Benieuwd of er een vrijstelling geldt voor de wegenbelasting voor de oldtimer die je hebt en hoe je dat na kunt gaan? De datum van de eerste toelating staat op het kentekenbewijs en moet aangeven dat dit minstens 40 jaar geleden is. De Belastingdienst heeft deze gegevens normaal gesproken in haar bezit en zal op basis daarvan automatisch aangeven dat het niet nodig is om de wegenbelasting te berekenen, omdat die niet betaald hoeft te worden. Op het moment dat je een motorvoertuig van 40 jaar of ouder op je naam zet zal de vrijstelling je automatisch worden toegekend, zodat je daar normaal gesproken niets voor hoeft te doen.

Er is sprake van een Overgangsregeling voor oldtimers, voor modellen die nog niet ouder dan 40 jaar zijn, maar voorheen wel werden vrijgesteld van de wegenbelasting. De rekenhulp van de Belastingdienst biedt uitkomst en kan aangeven of het mogelijk is om in aanmerking te komen voor een vrijstelling of om deel te nemen aan de Overgangsregeling voor oldtimers.

Wegenbelasting voor een hybride

De wegenbelasting voor een hybride is de laatste jaren een aantal keer veranderd. Tot een paar jaar geleden was het niet nodig om de belasting te betalen voor zeer zuinige auto’s. Het ging om auto’s die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat betekende dat in ieder geval de hybride auto’s daarvoor in aanmerking kwamen, waardoor het niet nodig was om daarvoor een berekening te maken.

Inmiddels zijn de regels aangescherpt, omdat het aantal zeer zuinige en hybride auto’s is toegenomen en de Belastingdienst wil voorkomen dat een te grote groep mensen geen wegenbelasting meer hoeft te betalen. Vandaar dat er voor de hybride modellen nog wel een korting geldt, maar dat het niet meer mogelijk is om voor deze auto’s een vrijstelling te krijgen.

In het vervolg geldt er een half tarief voor de hybride auto’s. Dat betekent dat de wegenbelasting een stuk lager is dan voor reguliere modellen, maar aan de andere kant flink meer kost dan een paar jaar geleden. Met deze maatregel wil de Belastingdienst voor de stimulering van de duurzame modellen blijven zorgen, zonder dat dit de staatskas aan de andere kant teveel zal kosten.

Wegenbelasting betalen

Wegenbelasting betalen

De berekening voor de wegenbelasting gemaakt en benieuwd hoe de betaling in z’n werk gaat? Je kunt de wegenbelasting betalen door middel van een automatische afschrijving of een acceptgiro, die de Belastingdienst zal versturen. De betaling vindt plaats per 3 maanden, waardoor het niet nodig is om daar iedere maand een bedrag voor over te maken. In plaats daarvan combineert de Belastingdienst de bedragen aan wegenbelasting voor 3 maanden, om dat daarna in één keer af te schrijven.

Ter voorbeeld gaan we uit van iemand die een nieuwe auto koopt en deze op 20 mei inschrijft in het kentekenregister. Die datum is bepalend voor de momenten waarop de tijdvakken beginnen en wanneer de Belastingdienst de bedragen af zal schrijven. Bij aankoop en inschrijven op 20 mei gaat het om de tijdvakken die vervolgens starten op 20 augustus, 20 november, 20 februari en dan weer op 20 mei.

Bij de aankoop van een gebruikte auto werkt dit iets anders. In dat geval zal het moment van aankoop niet gelijk zijn aan het moment van inschrijven. Indien iemand de auto overneemt op bijvoorbeeld 16 augustus blijven de tijdvakken gehandhaafd. Dat betekent de eerste keer dat de betaling over een deel van het tijdvak zal gelden. Daarna kun je de wegenbelasting betalen over de tijdvakken van 3 maanden, die weer gelden per 20 augustus, 20 november, 20 februari, 20 mei en dan weer 20 augustus.

Je kunt online de wegenbelasting berekenen, zodat je een goed beeld krijgt van de kosten die je voor de auto dient te maken. Heb je een auto op het oog en wil je de kosten berekenen? Je kunt dan alvast de wegenbelasting berekenen, net als de autoverzekering en de kosten voor het onderhoud dat je kunt verwachten.

Tips wegenbelasting berekenen

Ga je de wegenbelasting berekenen? Dan komt hier een bedrag per kwartaal en per jaar uit, op basis van de gegevens die je hebt opgegeven. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst de wegenbelasting vervolgens per maand af zal schrijven, wanneer je kiest voor een automatische betaling. De Belastingdienst deelt het bedrag door 3 maanden en rond dit af op hele euro's.

Je kunt de wegenbelasting berekenen van een auto die je op het oog hebt, bijvoorbeeld om na te gaan welke extra kosten een overstap van benzine naar diesel met zich meebrengt. Dieselauto’s zijn gemiddeld genomen meer vervuilend, waardoor je als bezitter meer wegenbelasting dient te betalen.

Nieuws over Wegenbelasting 2024

Dit verandert er voor automobilisten in 2023

Ook komen er volgend jaar veranderingen in de afgedragen belastingen als auto bestuurder. Zo komt er een einde aan de verlaging van de brandstofaccijns en gaan zowel de wegenbelasting als de bpm omhoog.

» Lees het volledige bericht
Tolwegen in Europa, hoe werkt het?

Vooral bekende vakantieroutes in Frankrijk, Spanje en Italië hebben onderweg tolwegen. Maar vaak werkt het overal net even anders. Tolwegen worden onderweg langs de weg aangekondigd. De borden "Péage", "Peaje" of "Portagem" geven aan dat er tol wordt geheven op deze wegen. Op sommige tolwegen moet je eerst een kaartje trekken en later pas betalen. Vergeet het niet! Bij het betalen moet je voorzichtig zijn met het kiezen van de juiste tolpoortjes, omdat alle landen verschillende tolpoortjes hebben voor verschillende betalingsmogelijkheden.

» Lees het volledige bericht
Hoe kan je besparen op je autokosten?

Veel mensen in Nederland rijden tegenwoordig in een auto. Het is ook wel algemeen bekend dat een auto niet goedkoop is. Daarom is het altijd goed om te kijken hoe en waar je nou precies op kan besparen. Wij hebben een aantal dingen op een rijtje gezet waar veel mensen niet meteen aan denken als ze willen besparen.

» Lees het volledige bericht
Wat je moet weten over wegenbelasting

Wegenbelasting of ook wel motorrijtuigenbelasting is een wettelijke vereiste als je een auto hebt. Met de belasting wordt het onderhoud van de wegen betaalt. Hier lees je hoe je erachter kunt komt wat je moet betalen voor jouw auto en hoe het systeem werkt. Voor de meeste autobezitters betaal je elk jaar een wegenbelasting of wanneer je een nieuwe auto koopt. Dit geldt ook voor andere voertuigen zoals bestelwagens en campers. Er zijn een paar gevallen waarbij autobezitters zijn vrijgesteld van betaling.

» Lees het volledige bericht
Tijd voor elektrisch rijden?

De overheid moedigt mensen aan om elektrisch te gaan rijden. Maar veel mensen zijn bang voor de kosten. Is het nu de tijd om over te stappen op elektrisch rijden?

» Lees het volledige bericht
Hoe hoog is de wegenbelasting voor een dieselhybride uit de lease?

De Volvo V60 plug-inhybride is een relatief goedkope tweedehands auto en daarmee een interessante koop voor particulieren. De auto rijdt 40 kilometer elektrisch, waardoor korte stukjes heel voordelig kunnen uitpakken.

» Lees het volledige bericht
Auto’s van de weg gehaald die geen wegenbelasting betalen

Bij een politiecontrole in Veghel zijn diverse auto’s van de weg gehaald. In een aantal gevallen bleken die onverzekerd of werd er geen wegenbelasting betaald. Volgens de politie kan dat niet de bedoeling zijn.

» Lees het volledige bericht
Wegenbelasting goed voor 20% van inkomen provincies

De wegenbelasting is voor veel provincies een prettige bron van inkomsten. Ze verdienen hieraan tot 20% van hun inkomsten.

» Lees het volledige bericht
Rekeningrijden zou gunstig zijn voor Nederland

De wegenbelasting is samen met de BPM behoorlijk hoog in Nederland. Samen betalen we bijna evenveel als alle Duitsers in hun eigen land. Dat betekent dat de kosten voor het bezit en gebruik van een auto hier zo’n 5x hoger liggen dan bij onze oosterburen.

» Lees het volledige bericht
Wegenbelasting berekenen: geen 125kg korting meer in 2017

De wegenbelasting in 2017 ligt voor een aantal autobezitters wat hoger dan een jaar geleden. Dat heeft te maken met de manier waarop de overheid omgaat met elektrische auto’s. Hiervoor bestaan een aantal voordelen, waaronder in het verleden met betrekking tot de wegenbelasting.

» Lees het volledige bericht
Overheid incasseert in 2017 58 miljoen meer wegenbelasting

De overheid gaat een goed jaar tegemoet wat betreft de wegenbelasting. Ten opzichte van 2015 heeft het CBS becijferd dat er komend jaar 58 miljoen euro meer binnen zal komen.

» Lees het volledige bericht
Tolgeld in België gaat helemaal niet naar veiligere wegen

België wil er met tolheffing voor particulieren voor gaan zorgen dat naast de vrachtwagens ook andere auto’s mee gaan betalen aan veiligere en betere wegen in het land. Tenminste, dat is de boodschap van de overheid.

» Lees het volledige bericht
Kabinet verlaagt de wegenbelasting en BPM

Het kabinet verstuurde onlangs de nieuwe Autobrief, waarin het de plannen voor de komende periode uit de doeken deed. Uit de brief blijkt onder andere dat de wegenbelasting de komende tijd omlaag gaat, net als de BPM.

» Lees het volledige bericht
Hoe verandert de wegenbelasting in 2015?

De wegenbelasting vraagt in 2015 in veel gevallen net iets meer van automobilisten, dan een jaar eerder. De vrijstellingen van 2014 blijven over het algemeen behouden, beschikbaar voor auto’s die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten.

» Lees het volledige bericht
Brussel vindt Duitse tol voor personenauto’s discriminerend

Duitsland heeft het plan om tol te gaan heffen voor personenauto’s, nadat ook vrachtwagens die al dienen te betalen. De Europese transportcommissaris Violeta Bulc is het hier echter niet mee eens, zij is van mening dat Duitsland daarmee discrimineert.

» Lees het volledige bericht
Duitse tolwegen houden de gemoederen flink bezig

Autobelasting is iets van alle jaren en we betalen het overal. De manier waarop we het innen verschilt echter per land. In Nederland maken we gebruik van de wegenbelasting, die bezitters van een auto in Nederland betalen.

» Lees het volledige bericht
Wegenbelasting berekenen voor oldtimers levert veel dure verrassingen op

Wil je zelf de wegenbelasting berekenen, bijvoorbeeld om na te gaan wat een auto je eigenlijk kost, of waar je bij de eventuele aankoop van een nieuwe auto aan dient te denken? Indien je een oldtimer hebt is de kans groot dat de berekening van de wegenbelasting je aardig zal doen laten schrikken.

» Lees het volledige bericht
Veel oldtimers naar de sloop vanwege wijziging wegenbelasting

Het aantal oldtimers dat wordt aangeboden bij de sloop is de laatste maanden opvallend groot. Daarnaast is ook de gemiddelde verkoopprijs van oude auto’s van 25 - 40 jaar enorm gedaald. Dit heeft te maken met een wetswijziging sinds 1 januari 2014, die bepaalt dat deze auto’s voortaan in aanmerking komen voor het reguliere tarief voor de wegenbelasting.

» Lees het volledige bericht