Mag jij een auto van de zaak rijden? Dan wil je uiteraard weten hoeveel fiscale bijtelling je moet betalen. Want stel dat deze kosten heel erg hoog zijn. Dan moet je misschien wel besluiten om toch niet voor een auto van de zaak te gaan. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een auto van een ander merk die lagere kosten met zich meebrengt. Berekenen.nl helpt je graag met het uitrekenen van jouw fiscale bijtelling zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Gebruik onze handige berekeningstool zodat je meteen weet wat jouw fiscale bijtelling is. Natuurlijk leggen we de berekening ook aan je uit. lees meer
Als je een auto van de ‘baas’ rijdt, vindt de belastingdienst dat je hier voordeel aan hebt. De belastingdienst ziet de auto nu als loon in natura. En daarover moet nou eenmaal belasting betaald worden. Dit noemen we fiscale bijtelling. Jouw baas moet een bepaald percentage (afhankelijk van het soort auto) optellen bij je salaris. Automatisch wordt er nu premie en belasting over betaald. Je netto loon zal hierdoor lager uitvallen dan eerder het geval was. Kun je echter aantonen dat jij niet meer dan 500 kilometer per jaar in de auto van je baas rijdt voor privédoeleinden? Dan kun je vrijstelling van de fiscale bijtelling krijgen. Je kunt dit doen door een goede kilometer administratie bij te houden en een formulier vrijstelling bijtelling van de belastingdienst in te vullen.
hoe bereken je de fiscale bijtelling
Als jij een auto mag leasen van de baas, dan kan dit in je voordeel werken. Om dat te bepalen moet je natuurlijk weten welke kosten voor je eigen rekening komen. De fiscale bijtelling hangt af van het soort auto. Daarnaast zijn de dagwaarde van het voertuig en een eventuele eigen bijdrage van belang. Ook moet je weten in welke belastingschijf jouw inkomen valt. Dit percentage dien je namelijk ook over je fiscale bijtelling te berekenen. Vervolgens moet je weten welk bijtellingspercentage de belastingdienst rekent voor jouw auto. Je kunt dat doen door onderstaande tabel af te lezen.
Fiscale bijtelling 2024 berekenen
Voor 2023 zijn de bijtellingspercentages bijna nagenoeg hetzelfde gebleven als 2020, behalve voor elektrische auto's is het bijtellingspercentage van 4% naar 8% gegaan. Waar in 2016 nog sprake was van 15% en 25% worden deze categorieën nu allemaal 22%
Bijtelling
CO2 grenzen
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Volledig elektrisch (EV)
0
4%
4%
4%*
8%*
12%*
16%
16%
16%
Semi elektrisch (PHEV)
1-50
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
Zuinig
51-106
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
Overig
>106
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
22%
> 15 jaar oud
n.v.t.
35%**
35%**
35%**
35%**
35%
35%
35%
35%
* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 30.000 (2024)van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.
** Is de auto van de zaak ouder dan 15 jaar? Dan betaal je 35% bijtelling, echter dit wordt niet berekend over de cataloguswaarde maar over de marktwaarde/dagwaarde van de auto.
Als je alle gegevens hebt, vul je ze in via de berekeningstool. Natuurlijk kun je de berekening ook zelf maken met ons voorbeeld.
Voorbeeld fiscale bijtelling 2024 berekenen:
Marc heeft een jaarsalaris van €40.000,- en valt daarmee in belastingschijf 3. Hij moet 37.07% belasting over zijn salaris betalen. Hij heeft een benzine auto op het oog waarmee hij zowel privé als zakelijk wil rijden. De cataloguswaarde van de auto is €50.000,-, hij rijdt op benzine en heeft een CO² uitstoot van 60 gram per kilometer. Hij betaalt geen eigen bijdrage per maand.
Volgens de tabel valt deze auto in de categorie 22% fiscale bijtelling.
De berekening die Marc nu moet maken ziet er als volgt uit:
((cataloguswaarde X bijtellingspercentage) / 12 maanden) x belastingtarief inkomen = maandelijkse bijtelling.
((€50.000 x 22% ) / 12 maanden) x 37,07%
of
((50.000 x 0.22) / 12 maanden) x 0.3707 = € 339,80,- netto fiscale bijtelling per maand.
VOORBEELD elektrische auto FISCALE BIJTELLING 2024 BEREKENEN:
Marc heeft een jaarsalaris van €50.000,- en valt daarmee in belastingschijf 3. Hij moet 37.07% belasting over zijn salaris betalen. Hij heeft een auto op het oog waarmee hij zowel privé als zakelijk wil rijden. De cataloguswaarde van de auto is €50.000,-, hij rijdt volledig elektrische. Hij betaalt geen eigen bijdrage per maand.
Volgens de tabel valt deze auto in de categorie 16% (2024) fiscale bijtelling tot €30.000,- en € 22% over de resterende €15.000,-).
De berekening die Marc nu moet maken ziet er als volgt uit:
((cataloguswaarde X bijtellingspercentage) / 12 maanden) x belastingtarief inkomen = maandelijkse bijtelling.
((€30.000 x 16% ) / 12 maanden) x 36,97% + ((€20.000 x 22% ) / 12 maanden) x 36,97%
Dit is bij elkaar opgeteld €147,88 + €135,56 = € 283,44,- netto fiscale bijtelling per maand.
De bijtelling berekenen voor een zakelijke auto? Dat zou als het aan Lightyear ligt voordelig moeten zijn als het gaat om een auto op zonne-energie. De bijtelling in 2019 zal 4 procent bedragen voor elektrische auto’s, maar tot maximaal 50.000 euro. Boven dat bedrag geldt gewoon het hoge tarief van 22 procent.