Dit verandert er voor automobilisten in 2023
Ook komen er volgend jaar veranderingen in de afgedragen belastingen als auto bestuurder. Zo komt er een einde aan de verlaging van de brandstofaccijns en gaan zowel de wegenbelasting als de bpm omhoog.
Het belastingstelsel is een handig instrument voor de overheid om de keuzes van automobilisten te beïnvloeden. Zo zet het kabinet sterk in op elektrisch rijden om de automobiliteit te verduurzamen, namelijk door fiscale stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's.
Nu elektrische auto's (EV’s) stilaan gemeengoed worden, haalt de overheid deze voordelen weg. Hoewel het merendeel van de auto's in Nederland al elektrisch is, moet er voldoende belasting worden geïnd. De ontwikkeling gaat snel, wat betekent dat belastingen bijna elk jaar veranderen. Hieronder lees je alle wijzigingen voor 2023.
1. Meer bijtelling voor EV’s van meer dan €30.000
Heb je een auto van de zaak en rijd je er ook privé mee? Dan betaal je extra. Voor traditionele (CO2) auto's tel je 22 procent van de cataloguswaarde van de auto op bij jouw belastbaar inkomen. Voor elektrische auto's geldt een verlaagd percentage, maar dat komt te vervallen. Het groeitempo van elektrische auto's is in 2023 gelijk aan dat in 2022, maar de waarde waarover je de verlaagde belasting betaalt, verandert.Per 1 januari geldt het verlaagde verhogingspercentage alleen over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Jij betaalt de volledige 22 procent van de waarde boven de 30.000 euro. Dit jaar betaal je de eerste € 35.000 minder van de verhoging, maar die wordt afgebouwd.
2. Meer wegenbelasting
Ook de maandelijkse belasting die jij als bestuurder betaalt (ook wel de subject genoemd) gaat omhoog. Het verschuldigde bedrag gaat deels naar het rijk en deels naar de provincies. De rente van het deel dat naar de staat gaat, gaat met 4,75 procent omhoog. De provincies bepalen zelf de hoogte van het deel dat naar de provincies zelf gaat.Zes van de twaalf provincies besluiten per 1 januari 2023 te gaan verhogen. Het gaat om Groningen, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. De groei is het grootst in Zuid-Holland. Voor eigenaren van elektrische auto's gelden de verhogingen niet, aangezien ook zij volgend jaar geen motorrijtuigenbelasting (MRB) hoeven te betalen. Voor auto's met een plug-in hybride (PHEV’s) energiebron betaal je - ook in 2023 - de helft van de normale prijs. Pas na 2024 veranderen de MRB-kortingen voor PHEV's en elektrische auto's.
3. Meer bpm
Niet alleen de belasting die je betaalt om de wegen te gebruiken stijgt, maar ook de belasting die je betaalt om een nieuwe auto te kopen: de bpm. Dit betreft de CO2-uitstoot per kilometer van de aangeschafte auto. Als je een elektrische auto koopt, betaal je geen bpm-prijs. Voor alle andere auto's betaal je wel bpm.Het bedrag hangt af van het emissielabel dat jouw auto krijgt. De limieten voor deze schijven zijn berekend in 2023, dus de kans is groter dat je in de bovenste schijf zit. De rentetarieven voor elke verlaging zullen echter vanaf 1 januari met 2,35 procent stijgen (niet gecorrigeerd voor een inflatie van 6,3 procent). Auto’s-met-uitstoot kopen is daardoor duurder.
Niet alleen de hoeveelheid kooldioxide-uitstoot per gram neemt toe, maar ook de 'vaste voet' (vast deel bpm per emissieklasse). Zo kwam er in 2022 nog 376 euro bij voor auto's met een uitstoot tot 82 gram per kilometer, terwijl dat in 2023 nog 400 euro was. Daarnaast was het niet nodig om in 2022 een vaste vergoeding voor PHEV-auto’s te betalen, maar moet dat wel vanaf 1 januari 2023. Op termijn zal er ook een solide basis zijn voor elektrische auto's. Voor modellen met een hogere CO2-uitstoot betaal je een hogere vaste basisprijs.
4. Meer brandstofaccijnzen
De overheid heeft de accijnzen op brandstof, diesel en LPG tijdelijk met 21 procent verlaagd vanwege de stijging van de brandstofprijzen eerder dit jaar. Deze korting loopt af op 1 juli 2023, dus in principe gaan de prijzen weer omhoog. De accijnzen zullen in de tweede helft van 2023 niet terugkeren naar een verlaagd niveau, aangezien de olieprijzen naar verwachting hoog zullen blijven.Accijnzen tarief per liter nu versus juli 2023
Brandstof | Tarief NU | Tarief JULI | Verschil |
Benzine | €0,651 | €0,789 | + €0,138 |
Diesel | €0,417 | €0,516 | + €0,099 |
LPG | €0,154 | €0,186 | + €0,032 |