Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
9.3 / 10 (3)

Bijtelling fiets berekenen

Bijtelling voor een fiets berekenen? Sinds enige tijd is het mogelijk om gebruik te maken van een leasefiets. Privé of van de zaak, waarbij er in dat laatste geval sprake kan zijn van bijtelling. Dat betekent dat je belasting betaalt over het voordeel dat je hebt. Je gebruikt een fiets van de zaak, waar je ook privé op fietst. Over dat privégebruik betaal je belasting, aan de hand van jouw inkomen en de waarde van de fiets. lees meer

Op het moment dat de fiets is gekocht heeft deze een nieuwprijs/cataloguswaarde. Ook al is de fiets ouder, je dient altijd de nieuwprijs van het bouwjaar in te vullen en hierover bijtelling te betalen.
Vul hier je bruto jaarinkomen in. Weet je alleen je bruto maandloon, vermenigvuldig deze dan maal 12,96 (is inclusief 8% vakantiegeld). Als voorbeeld, is je bruto maandloon €2000,- dan wordt je bruto jaarloon € 25.920,-.
De werkgever kan stellen dat je ook een deel zelf moet bijdragen voor het privé gebruik van de fiets. Vul deze jaarlijkse bijdrage in. Weet je alleen het maandbedrag, vermenigvuldig deze dan maal 12. Als voorbeeld je betaald €25,- per maand een eigen bijdrage. Dan is het totale eigen bijdrage per jaar €300,-.

Bijtelling fiets berekenen

Er geldt voor 2024 een bijtelling voor fietsen van 7% per jaar. Dat is gebaseerd op de gemiddelde levensduur van een model. Een fiets gaat langer mee dan een auto en de overheid wil het gebruik daarvan graag stimuleren. Om die twee redenen is ervoor gekozen om een relatief laag percentage in te stellen. Je betaalt belasting over 7% van de waarde van de fiets, waardoor dit in de meeste gevallen zal gaan om een relatief laag bedrag per maand.

Wat is een leasefiets van de zaak?

Ten eerste, wat is een leasefiets van de zaak? Het is een fiets van de zaak, die je rijdt op basis van lease. De kans is groot dat jouw werkgever betaalt voor de lease, zodat je daar in principe voor niets gebruik van kunt maken. Tenminste, als je de fiets alleen zakelijk zou gebruiken. Veel mensen fietsen daar ook privé op, dus moeten daarover belasting betalen.

De fiets van de zaak begint aan populariteit te winnen. Uit gegevens van het CBS blijkt dat de gemiddelde afstand van woon naar werk in Nederland 22,7 kilometer bedraagt. Het is een afstand die we goed kunnen fietsen, vooral op een e-bike met elektrische trapondersteuning. Op die manier neemt het aantal files terug en kun je onderweg werken aan de gezondheid.

Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers de mogelijkheid om een fiets te leasen. Er is dan sprake van een fiets van de zaak, op dezelfde manier zoals er soms een auto van de zaak beschikbaar is. Met de mogelijkheid om daar ook privé op te fietsen. Waardoor het niet nodig is om er een extra fiets naast te kopen, bijvoorbeeld om de boodschappen mee te doen of om door de natuur te fietsen.

Let op: er is niet automatisch sprake van bijtelling. Die geldt alleen voor een leasefiets van de zaak. Het gaat om een fiets die je krijgt aangeboden door je werkgever. Op basis van lease, waarbij de werkgever in de meeste gevallen het leasebedrag betaalt. Of waarvoor je een eigen bijdrage betaalt, afhankelijk van de afspraken die je maakt. Met de bijtelling betaal je belasting, in ruil voor het privé voordeel dat je hebt van de fiets die de werkgever voor je aanschaft en beschikbaar maakt.

7 procent bijtelling

Er geldt in 2024 een bijtelling van 7% per jaar voor een leasefiets van de zaak. Dat betekent dat je 7% van de waarde van de fiets bij je inkomen moet optellen, waardoor je daarover belasting betaalt.

Het was al eerder mogelijk om gebruik te maken van een fiets van de zaak. Die regeling gold voor zowel reguliere als elektrische fietsen. Waarbij het belangrijk was om het aantal gefietste kilometers bij te houden. Om te berekenen welk voordeel je daarvan had, aan de hand waarvan je daar belasting over moest betalen. Het bleek een omslachtige regeling, waarmee bovendien veel fouten werden gemaakt. Aan de andere kant mocht je de kosten voor onderhoud, reparatie en stroomgebruik aftrekken van de belasting die je betaalde op basis van de bijtelling. Het was op die manier een lastige rekensom, die er in de praktijk toe leidde dat veel werkgevers hun vingers er niet aan wilden branden.

Sinds 2020 is er sprake van een nieuwe regeling. Het is niet meer nodig om bij te houden hoeveel kilometer je op de fiets fietst. Daarnaast is het niet meer nodig om de kosten voor onderhoud, reparaties en het eventuele stroomverbruik bij te houden. In plaats daarvan betaal je 7% bijtelling per jaar. Waarbij de Belastingdienst alle plussen en minnen al tegen elkaar heeft weggestreept, waardoor de regeling er een stuk eenvoudiger op is geworden.

Tip: zodra de werkgever je een fiets van de zaak aanbiedt maak je gebruik van de regeling op dat moment. Die geldt voor de gebruiksduur van de fiets, ook als de regeling in de tussentijd wordt aangepast. Dat betekent dat je goed weet waar je aan toe bent, waardoor je vooraf de totale bijtelling voor de fiets kunt berekenen.

Bijtelling berekenen: hoe werkt dat?

Wil je de bijtelling voor een fiets berekenen en ben je benieuwd hoe dat precies werkt? Je hebt daarvoor een paar belangrijke gegevens nodig:
  • Aankoopbedrag van de fiets
Je betaalt de bijtelling voor de fiets van de zaak over het aankoopbedrag voor de fiets. Op die manier bepaalt de waarde van het model dat je kiest de bijtelling die je betaalt, ook als je daar al een paar jaar gebruik van maakt.
  • Percentage voor de bijtelling
De overheid stelt vast welk percentage bijtelling je betaalt. Bijvoorbeeld door goed te kijken naar de gemiddelde levensduur en het privé voordeel dat je van de fiets van de zaak hebt. Bovendien kan de overheid besluiten het gebruik te stimuleren, met een lager bijtellingspercentage.
  • Bruto inkomen

De hoogte van jouw bruto inkomen bepaalt hoeveel bijtelling je in euro’s betaalt. Met een hoger inkomen val je in een hogere belastingschijf, waardoor de bijtelling die je bij je inkomen moet optellen in de praktijk hoger uitvalt.

We houden bij het berekenen van de bijtelling voor de fiets van de zaak rekening met alle belangrijke gegevens. Op die manier kom je er eenvoudig achter wat een fiets je per maand zal kosten. En twijfel je tussen een normale fiets, een e-bike of een speed-pedelec? Je kunt de verschillen eenvoudig online berekenen.

Voorbeeld: drie soort fietsen bijtelling berekenen

Benieuwd wat dat in de praktijk betekent? We zetten 3 voorbeelden voor je op een rij:

  • Normale fiets

De fiets kost €700 bij aanschaf. Op basis van 7% bijtelling gaat het om €49 per jaar. Bij een belastingpercentage van 40,85% betekent dit een bijtelling van €20,02 per jaar, goed voor €1,67 per maand.

  • Elektrische fiets

De fiets kost €2.000 bij aanschaf. Op basis van 7% bijtelling gaat het om €140 per jaar. Bij een belastingpercentage van 40,85% betekent dit een bijtelling van €57,20 per jaar, goed voor €4,77 per maand.

  • Speed-pedelec

De fiets kost €3.500 bij aanschaf. Op basis van 7% bijtelling gaat het om €245 per jaar. Bij een belastingpercentage van 40,85% betekent dit een bijtelling van €100,08 per jaar, goed voor €8,34 per maand.

Zoals je merkt betaal je een relatief lage bijtelling per maand, zelfs als je een elektrische fiets of een speed-pedelec kiest. Dat betekent dat je er op een voordelige manier gebruik van kunt maken, bijvoorbeeld als alternatief voor een auto van de zaak.

Let op: heb je een hoger bruto inkomen? Houd er rekening mee dat dit van invloed is op de bijtelling die je betaalt. Een hoger belastingpercentage leidt tot een hogere bijtelling. Dat kan een paar euro in de maand schelen, dus maak online jouw eigen berekening op basis van de specifieke gegevens.

Bruto en netto bijtelling van de fiets berekenen

We maken het je online graag makkelijk om de bijtelling voor de fiets te berekenen. Aan de hand van het bijtellingspercentage dat de overheid berekent. Uitgaande van de cataloguswaarde van de fiets en jouw bruto inkomen. Zodat je eenvoudig uitrekent wat de kosten per maand zijn, voor een fiets van de zaak die je ook privé kunt gebruiken.

Biedt jouw werkgever je de mogelijkheid tot een fiets van de zaak? Het grote voordeel is dat je die niet zelf hoeft aan te schaffen. Dat bespaart €700 voor een normale fiets of €2.000 voor een elektrische fiets. En ga je voor een speed-pedelec? Dan is het voordeel nog veel groter, omdat het gaat om dure modellen waarvoor niet iedereen zomaar het geld heeft liggen. In plaats daarvan betaal je een laag bedrag per maand.

Houd er rekening mee dat jouw werkgever de kosten voor de fiets betaalt. Door die in één keer aan te schaffen of daar per maand voor af te rekenen. Een werkgever kan je vragen om een eigen bijdrage. Dat betekent dat je zelf een klein bedrag per maand betaalt, om gebruik te kunnen maken van de fiets. Hoe werkgevers daarmee omgaan mogen ze zelf betalen. De overheid bepaalt het percentage voor de bijtelling. Op basis waarvan wij je helpen om de bijtelling voor de fiets te berekenen, zodat je precies weet waar je aan toe bent en hoeveel (extra) belasting je betaalt.

Nieuws over Bijtelling fiets

Fiets van de zaak, hoe werkt het?

Veel meer bedrijven bieden hun werknemers een fiets van de zaak aan. Dat kan op drie manieren. De werkgever kan de fiets aan de werknemer vergoeden of verstrekken. In dat geval wordt de werknemers eigenaar van de fiets en kan hij ermee doen wat hij wil. De werkgever moet de waarde van een fiets tot het loon van de werknemer rekenen. Maar hoe zit het verder? Dat lees je hier

» Lees het volledige bericht
Zakelijke speed pedelec steeds populairder

In de eerste vijf maanden van 2020 zijn er maar liefst 37 procent meer speed pedelecs verkocht dan in dezelfde periode het jaar daarvoor. Hoe komt het dat deze speedbikes zo populair zijn? En zou het voor jou een aantrekkelijk vervoersmiddel zijn?

» Lees het volledige bericht