Geplaatst op 28 januari
Kan je aan een flitspaal ontkomen?
We hebben er allemaal een hekel aan. We hebben er dan ook allemaal wel eens een gemist waardoor we toch nog een hoge boete kregen op de deurmat. Maar hoe werken flitspalen precies? Dat lees je hier.
Geschiedenis van de flitspaal
Veel mensen verwachten het niet, maar automatische snelheidsmetingen hebben hun oorsprong in de autoraces. Automatische snelheidsmetingen waren bij autoraces namelijk belangrijk om te bepalen wat de snelheid van een raceauto was. Oud-coureur Maurits Gatsonides ontwikkelde dan ook een apparaat waarmee hij tijdens een race de snelheid van een raceauto kon bepalen. Hier komt de flitspaal dan ook vandaan. Heel erg veel mensen vinden het dan ook best wel apart aangezien je van het meten van een raceauto naar het straffen van mensen die te hard rijden gaat. Een hele andere stap, maar het zorgt wel voor meer veiligheid op de weg en dat is wat heel erg veel mensen vergeten.
De flitspaal van dit moment
Na de uitvinding van de oud-coureur werd de snelheidsmeter door het Nederlandse bedrijf Gatsometer verder ontwikkeld tot de huidige flitspaal zoals we die op dit moment kennen. De flitspaal werd dan ook niet alleen in Nederland ingezet, maar ook in andere landen. De flitspaal staat dan ook bekend om de flits, maar heel erg veel mensen weten niet dat er niet altijd meer een flits aan te pas komt. De nieuwe flitspalen werken namelijk niet meer met een flits, maar met infrarood licht. Daardoor zien we ook niet meer altijd een flits bij bepaalde flitspalen.
Ontkomen aan een flitspaal
Iedereen wil wel eens ontkomen aan een flitspaal. Wij kunnen ons dan ook heel erg goed voorstellen dat je haast hebt, maar en staan vervolgens allemaal flitspalen op je route waardoor je eigenlijk niet te hard wil rijden. We weten namelijk allemaal wel hoe duur de boetes zijn. Het is dan ook niet zo makkelijk om aan een flitspaal te ontkomen. Je snelheid is namelijk heel erg belangrijk. In het verleden was het nog zo dat een flitspaal vaak uit stond op het moment dat het rolletje op was. Dat is op dit moment niet meer aan de orde aangezien alle flitspalen digitaal zijn. Het rolletje raakt dan ook nooit op. Sinds het verbod op de radardector is ook het scannen op (mobiele) radarcontroles verboden. Je mag nog wel een GPS systeem met daarin de locaties van mobiele flitspalen, maar uiteraard ook de vaste flitspalen. Op deze manier kun je via je GPS gewaarschuwd worden voor een bekende flitslocatie. Wanneer je een motor hebt kan je nog wel eens geluk hebben. Dat komt omdat sommige detectielussen niet goed werken op een motor. Daarnaast kan je geluk hebben wanneer je van de voorkant wordt geflitst. Bij een motor zit er namelijk geen kenteken aan de voorkant waardoor ze eigenlijk niet weten wie ze flitsen. Wanneer je met een motor vanaf de voorkant geflitst wordt ontvang je ook geen boete aangezien er geen kenteken aan de voorkant van je motor zit.