Geplaatst op 23 september
Afstanden visualiseren
Voor kinderen is het vaak niet eenvoudig om zich maateenheden voor te stellen, laat staan om maateenheden om te rekenen. Vandaar dat het handig is om je kind te helpen door een maateenheid te visualiseren. En eerlijk is eerlijk: voor veel volwassenen is het makkelijker om eenheden te snappen door te visualiseren. Hoe kun je dat doen?
Maateenheden vanzelfsprekend
Het lijkt zo voor de hand liggend: 1 meter is 100 centimeter en ook 10 decimeter, 1 centimeter is 10 millimeter enzovoort. Maar het kost veel kinderen (en volwassen) best veel moeite om deze abstracte manier van denken onder de knie te krijgen. Visualisatie kan een hulpmiddel zijn om een kind te helpen meer grip te krijgen op maateenheden.Ezelsbruggetjes
Als je eenmaal hebt leren denken in verschillende maateenheden, is het bijna moeilijk om uit te leggen hoe je van de ene naar de andere gaat. Maak daarom gebruik van ezelsbruggetjes. Wist je dat aangetoond is dat ezelsbruggetjes echt werken? Een paar voorbeelden. Probeer voor elke maat een referentie-voorwerp te kiezen waar een kind mee vertrouwd is. Bijvoorbeeld: 1 millimeter is de dikte van je nagel; 1 centimeter is de dikte van je duim; 1 decimeter is de afstand tussen je duim en het puntje van je wijsvinger. Natuurlijk kloppen die afstanden niet helemaal, maar je kunt makkelijker uitleggen dat er 10 nageldiktes gaan in 1 centimeter, 10 duimdiktes in een decimeter enzovoorts.De volgende stap is ezelsbruggetjes kiezen voor grotere afstanden. Een meter is een grote stap (afhankelijk van de stappen van een kind). Een voetbalveld is 100 grote stappen. Dat zal je kind goed snappen als hij of zij op voetbal zit. Wat kun je doen als je een kilometer wilt visualiseren? Denk na over een afstand waar hij mee bekend is. Bijvoorbeeld de route naar het winkelcentrum of naar een andere plek die hij goed kent, bijvoorbeeld naar school. Die afstand is 1 kilometer, dat is 1000 stappen van een meter. Of 10 voetbalvelden.