Geplaatst op 15 juni
Bijtelling van hybride auto’s zou flink omhoog moeten
De organisaties zijn van mening dat er op dit moment teveel subsidie voor de hybride modellen bestaat, waardoor een te kleine groep besluit om volledig elektrisch te gaan rijden. De hybride modellen gebruiken een elektromotor ter ondersteuning, maar maken het grootste deel van de tijd nog altijd gebruik van een verbrandingsmotor. Het is volgens de organisaties daarom van belang dat de subsidie zich vooral richt op de volledig elektrische auto’s.
Volledig elektrisch rijden stimuleren
Wiebes heeft een kans om in zijn Autobrief 2 veranderingen aan te kondigen, bijvoorbeeld met betrekking tot de subsidie op elektrische auto’s. Het is dan mogelijk om de hybride modellen meer te belasten, terwijl de elektrische auto’s nog wel kunnen blijven profiteren van het voordeel. In de Autobrief 2 zal Wiebes de plannen voor 2017 tot 2020 bekend maken, waar bovendien de koers voor de komende jaren uit zal blijken. Tot die tijd is het in ieder geval nog fiscaal aantrekkelijk om gebruik te maken van een hybride model.
Bijtelling van een auto berekenen
Wil je de bijtelling van een auto berekenen, zodat je na kunt gaan wat de kosten zullen zijn? Je betaalt bijtelling op het moment dat je een auto van de zaak rijdt, waar je privé meer dan 500 kilometer per jaar gebruik van maakt. In dat geval betaal je een percentage bijtelling op basis van de uitstoot van CO2. Des te zuiniger de auto is, des te lager de bijtelling uitvalt. Het is daarom de moeite waard om de bijtelling leaseauto te berekenen en bijvoorbeeld gebruik te maken van een hybride auto, die is al beschikbaar voor slechts 7% bijtelling, in plaats van de standaard 25% bijtelling.