Geplaatst op 18 juni
Autofabrikanten niet blij met grote verschillen autobelasting in Europa
Fabrikanten willen meer eenhoud in autobelasting in Europa. Het wordt op die manier gemakkelijker om auto’s te fabriceren die aan de verschillende richtlijnen voldoen, op dit moment dienen de fabrikanten rekening te houden met wetgeving in tal van verschillende landen. Met name in Nederland is er sprake van een lastig systeem met regelmatige veranderingen, waardoor de autofabrikanten het spoor zo nu en dan kwijt raken.
Nederland extreme speler
Nederland is volgens de autofabrikanten een extreme speler, bijvoorbeeld vanwege de verschillen binnen de bijtelling. We hebben een tarief voor 4%, voor 7%, voor 14%, voor 20% en voor 25%. Daarnaast veranderen de normen haast ieder jaar of zelfs meerdere keren per jaar, waardoor de autofabrikanten iedere keer opnieuw te maken krijgen met wijzigingen. Ook de autobelasting voor particulieren is al een aantal keer op de schop gegaan, er was eerder bijvoorbeeld sprake van een vrijstelling voor zuinige auto’s die inmiddels alweer van de baan is.
Autobelasting berekenen
Je kunt online zelf de autobelasting berekenen, zowel zakelijk als privé. Wil je de autobelasting berekenen als particulier? Dan heb je te maken met de motorrijtuigenbelasting, zoals de Belastingdienst die int. Je betaalt die belasting op basis van de auto die je rijdt en het gewicht daarvan. Des te zwaarder de auto is, des te hoger ook de belasting die je dient te betalen. Rijd je een zakelijke auto en maak je daar ook privé gebruik van? Dan betaal je bijtelling wanneer je jaarlijks meer dan 500km rijdt. Je kunt online de autobelasting berekenen aan de hand van de CO2 uitstoot van het model, des te hoger de uitstoot des te hoger ook de fiscale bijtelling zal bedragen.