Alle veranderende autobelastingen in 2023
Ook wat betreft de belastingen die je als autochauffeur betaalt, verandert er in 2023 het een en ander. Zo stopt de verlaging van de brandstofaccijns en gaan zowel het mrb- als het bpm-percentage omhoog.
Het belastingstelsel is een handig instrument voor de overheid om de keuzes van automobilisten te beïnvloeden. Zo zet het kabinet sterk in op elektrische auto's (EV) en elektrisch rijden om de automobiliteit zuiniger te maken door fiscale prikkels voor elektrische auto's in te voeren. Nu elektrische auto's langzaam gemeengoed worden, bouwt de overheid deze voordelen af. Want ook al is het merendeel van de auto's in Nederland elektrisch, toch moeten er aardig wat belastingen worden geïnd. De ontwikkeling gaat snel, wat betekent dat belastingen bijna elk jaar veranderen. Alle wijzigingen voor 2023 vind je in deze blog.
1: Meer bijtelling voor EV's van meer dan €30.000
Heb je een auto van de zaak en rijd je er ook privé mee? Dan betaal je extra. Voor traditionele (CO2) auto's tel je 22 procent van de cataloguswaarde van de auto op bij jouw belastbaar inkomen. Voor elektrische auto's geldt een verlaagd percentage, maar dat komt te vervallen. Het groeitempo van elektrische auto's is in 2023 gelijk aan dat in 2022, maar de waarde waarover je de verlaagde belasting betaalt, verandert. Vanaf 1 januari 2023 geldt het verlaagde periodieke percentage. van de cataloguswaarde alleen van de eerste 30.000 euro. Voor waarden boven de 30.000 EUR betaal je 22 procent volledig. Dit jaar betaal je de eerste 35.000 euro minder van de verhoging, maar die wordt afgebouwd. Als je waterstof gebruikt, geldt de 16 procent voor de hele lijstwaarde. Er verandert niets door niet-BEV-auto's toe te voegen.2: Meer motorrijtuigenbelasting (mrb)
Ook de maandelijkse belasting die je als bestuurder betaalt (ook wel de subject genoemd) gaat omhoog. Het verschuldigde bedrag gaat deels naar het rijk en deels naar de provincies. De rente van het deel dat naar de staat gaat, gaat met 4,75 procent omhoog. De hoogte van het provinciale deel wordt door de provincies zelf bepaald. Zes van de twaalf provincies hebben besloten de verhoging per 1 januari 2023 door te voeren. Het gaat om Groningen, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. De groei is het grootst in Zuid-Holland. Voor eigenaren van elektrische auto's gelden de verhogingen niet, aangezien ook zij volgend jaar geen MRB hoeven te betalen. Voor auto's met een plug-in hybride aandrijving betaal je - ook in 2023 - de helft van de normale prijs. Pas na 2024 veranderen de mrb-kortingen voor PHEV's en elektrische auto’s.3: Meer bpm
Niet alleen de belasting die je betaalt om de wegen te gebruiken, maar ook de belasting die je betaalt om een nieuwe auto te kopen: bpm. Dit betreft de CO2-uitstoot per kilometer van de aangeschafte auto. Als je een elektrische auto koopt, betaal je geen bpm-prijs. Voor alle andere auto's betaal je bpm. Het bedrag is afhankelijk van tot welke "emissieklassen" jouw auto behoort. De limieten voor deze schijven zijn berekend in 2023, dus de kans is groter dat je in de bovenste schijf zit. De rentetarieven op elke termijn zullen echter vanaf 1 januari 2023 met 2,35 procent stijgen (niet gecorrigeerd voor een inflatie van 6,3 procent). CO2-auto’s kopen is daardoor duurder.Niet alleen de hoeveelheid kooldioxide-uitstoot per gram neemt toe, maar ook het 'vaste been' (vast deel bpm per emissieklasse). Zo kwam er in 2022 nog 376 euro bij voor auto's met een uitstoot tot 82 gram per kilometer, terwijl dat in 2023 400 euro was. Daarnaast was het niet nodig om in 2022 een vaste vergoeding voor PHEV-auto’s te betalen, maar moet dat wel vanaf 1 januari 2023. Op termijn zullen ook elektrische auto's vaste voet krijgen. Voor modellen met een hogere CO2-uitstoot betaal je een hogere vaste basisprijs.
4: Meer brandstofaccijnzen
De overheid heeft de accijnzen op brandstof, diesel en LPG tijdelijk met 21 procent verlaagd vanwege de stijging van de brandstofprijzen begin 2022. Deze korting loopt af op 1 juli 2023, dus in principe gaan de prijzen weer omhoog: zie onderstaande tabel. De accijnzen zullen in de tweede helft van 2023 niet terugkeren naar een verlaagd niveau, aangezien de olieprijzen naar verwachting hoog zullen blijven.Accijns | Tarief per liter nu | Tarief per liter Juli 2023 | Verschil |
Benzine | € 0,651 | € 0,789 | + 13,8 cent |
Diesel | € 0,417 | € 0,516 | + 9,9 cent |
Lpg | € 0,154 | € 0,186 | + 3,2 cent |
5: Meer onbelaste reiskostenvergoeding
Verhoging bpm, mrb, accijns en bijtellingen is pijnlijk voor de portemonnee. Gelukkig eindigt deze review positief: vanaf 1 januari 2023 gaat de reiskostenvergoeding omhoog van 19 cent naar 21 cent per kilometer (belastingvrij). Deze maatregel compenseert de stijgende reiskosten niet, maar helpt wel mee. Ook in 2024 zal het aantal toenemen; dan gaat de belastingvrije reiskostenvergoeding omhoog van 21 cent naar 22 cent.
Online autobelasting berekenen
Wil je zelf de autobelasting berekenen om na te gaan wat je betaalt aan BPM, autobelasting of bijtelling? Je kunt daarvoor gebruik maken van onze handige online tools, die je eenvoudig aangeven wat de kosten van je huidige auto zijn of wat je kunt verwachten op het moment dat je een nieuw model uitkiest.