Wat is een Marktaandeel?
Een marktaandeel, ook wel market share, is het deel van de markt dat een product, merk, bedrijf of dienst in bezit heeft. Het marktaandeel is een meetbare waarde die aangeeft hoeveel van de totale markt een bedrijf inneemt. Het wordt meestal uitgedrukt als een percentage. Bedrijven streven ernaar om hun marktaandeel zo groot mogelijk te maken, want dit kan wijzen op succes en kan helpen bij het aantrekken van investeerders. Dit wordt gedaan door marketing- en andere activiteiten die gericht zijn op het verhogen van de vraag naar het product of de dienst van het bedrijf.
Wanneer één speler bijna de gehele markt in handen heeft, spreken we van een monopolie. Als enkele partijen samen een dominante positie op de markt hebben, is er sprake van een oligopolie. Het marktaandeel kan worden berekend aan de hand van de verkoopcijfers over een bepaalde periode. Dit kan bijvoorbeeld per kwartaal, halfjaar of jaar worden berekend. Het marktaandeel geeft aan hoeveel van de totale markt een bedrijf inneemt.
Het marktaandeel is belangrijk omdat het informatie geeft over de positie van een product of merk op de markt ten opzichte van de concurrentie. Het kan aangeven hoe dominant een merk is en welke de belangrijkste tegenspelers zijn. Bovendien kan de ontwikkeling van een marktaandeel inschatten wat de toekomstige ontwikkelingen op de markt zullen zijn en welke producten aan populariteit winnen of verliezen.
In sommige sectoren worden spelers met een te laag marktaandeel als niet levensvatbaar beschouwd, tenzij ze specifieke doelgroepen of unieke verkooppunten hebben. Het is meestal gemakkelijker om het marktaandeel te vergroten door nieuwe vraag te genereren (door de groei van de markt) dan door bestaande klanten van de concurrentie weg te halen.
Hoe wordt het marktaandeel bepaald?
Er zijn twee soorten marktaandeel: revenue market share, dat gebaseerd is op de gegenereerde omzet, en unit market share, dat gebaseerd is op het aantal verkochte producten. Beide worden berekend door het eigen aandeel in de totale marktomvang te delen door die totale omvang. Het marktaandeel kan ook gebruikt worden om de totale grootte van de markt te berekenen.Inzicht in marktaandelen kan worden verkregen door middel van marktonderzoek, zowel intern als extern. Hiervoor kunnen cijfers worden gebruikt die producenten en distributeurs publiceren, maar ook veldonderzoek zoals enquêtes. Een nuttig en betrouwbaar onderzoek richt zich niet alleen op het berekenen van marktaandelen, maar ook op de bredere context hiervan, inclusief de totale grootte van de markt.
Naast de twee bovengenoemde soorten marktaandelen (omzet en verkochte aantallen) kan het begrip marktaandeel verder worden onderverdeeld: penetration share (het aantal klanten of gebruikers binnen de totale potentiële markt), share of customer (het aandeel in de markt aan daadwerkelijke klanten en gebruikers) en usage index (dat het marktaandeel mede kwalificeert naar de mate van gebruik). In sommige branches worden andere, meer specifieke variabelen gebruikt om de marktpositie uit te drukken, zoals bijvoorbeeld de installed base (het aantal actieve installaties van een programma) in de software industrie.