Geplaatst op 26 maart
Je marge vergroten door slimme verkoop
Veel bedrijven zitten op dit moment in een lastige tijd waarbij ze niet veel verkopen of juist wel. Daarom is het belangrijk om naar je marge te kijken en hoe je deze eventueel kan vergroten zonder dat klanten het te duur vinden. Daarom hebben wij een aantal tips hoe je dit het beste kan doen
Wat is een goede winstmarge?
Winstmarges variëren sterk per deelsector en de producten of diensten die je verkoopt. De winstmarges van een kledingzaak variëren bijvoorbeeld sterk per type kleding dat wordt verkocht. Gaat het om fast fashion, normaal geprijsde artikelen of designerkleding? Er zijn ook grote verschillen tussen de winstmarges van een kledingzaak en die van een bedrag dat meubels op maat verkoopt, maar ze kunnen allebei een winstmarge hebben die heel gezond is in hun specifieke deelsector of niche.
Moet ik online gaan verkopen?
Het is heel erg dat belangrijk dat je klanten je winkel kunnen vinden. Als we kijken naar het afgelopen jaar was het heel erg handig geweest als je ook online kon verkopen als kledingwinkel. De winkels zijn lang dicht geweest en nu mag je alleen op afspraak winkelen, dat betekend dat je maanden zonder inkomen hebt gezeten en nu nog niet maximaal mag draaien zoals we eerst deden. Doordat alle kledingwinkels dicht waren het afgelopen jaar moest iedereen online gaan kopen. Het gebeurt niet alleen tijdens deze tijd dat mensen veel online bestellen maar elk jaar stijgt het flink.
Verbeter je inkoop
Wanneer je de prijs van een artikel verlaagt, verlaag je daarmee ook de winstmarge van dat product. Daarom is het goed prijsverlaging zoveel mogelijk te voorkomen. De beste manier om prijsverlaging tegen te gaan is om je voorraadbeheer beter te beheren. Zorg dat je weet welke koopwaar je in je magazijn hebt liggen, welke producten snel voor de volle prijs worden verkocht en welke producten juist langer in je magazijn blijven liggen. Met die informatie kan je dan bepalen welke producten je op voorraad wilt hebben en welke je het beste kan bestellen op aanvraag. Ook kun je hieruit halen welke je juist op voorraad moet hebben.
Verkoop de waarde, niet de prijs
Probeer te achterhalen wat de waarde van je product of dienst is voor je potentiële klant. Vaak wil hij een product dat zonder enige problemen werkt, gemakkelijk te gebruiken is en weinig onderhoud vraagt. Meestal is hij dan wel bereid om voor een product die dat heeft meer te betalen. Begin zelf niet over de prijs maar vertel waarom het product zo goed is en wat het kan verbeteren in iemand zijn leven. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat mensen bereid zijn een hoge prijs te betalen voor een probleem oplossend product.
Bied pakketten aan
Denk hierbij aan een combinatiepakket / combinatiedeal die je klanten kan aanbieden. Wanneer bijvoorbeeld iemand een laptop koopt, kun je er een draadloze muis, en toetsenbord bij verkopen. Extra producten verhogen ook je marge. Daarom hebben webshops vaak ook combinatiedeals.