Energieprijzen: hebben de herfst en winter daar invloed op?
Energiecontracten zijn er met vaste en variabele prijzen. In dat laatste geval kunnen ze gedurende het jaar oplopen of juist dalen, net als in de herfst- en winterperiode. Met name tijdens de koude maanden van het jaar neemt de vraag toe, waardoor volgens klassieke economische theorie ook de prijzen stijgen.
Is dat bij energie ook het geval en maakt dit het moeilijker om de energietarieven te vergelijken? Uit onderzoek in België blijkt dat de energietarieven gedurende het jaar inderdaad kunnen wijzigen. In november kan de prijs zomaar 100 euro hoger liggen dan in juli, bij hetzelfde verbruik per jaar.
Besparen op de energierekening
Soms hebben de verschillen in prijzen te maken met stijgende of dalende energieprijzen. In andere gevallen lijkt het te gaan om de toegenomen vraag in de koude maanden, tijdens de herfst en de winter. Het verbruik neemt toe, waardoor de energieleveranciers minder ‘over’ hebben.
De klassieke economische theorie stelt dat de prijs stijgt naarmate de vraag toeneemt, terwijl het aanbod gelijk blijft. De energieleveranciers moeten meer kosten maken voor de inkoop, waardoor ze dit doorberekenen aan hun klanten. Of sterker nog, ze weten dat er meer vraag is naar elektriciteit en warmte, dus passen ze de prijzen daarop aan. Een groenteboer die merkt dat er veel vraag is naar appels kan daar ondanks de nog steeds lage inkoopprijs meer voor vragen. De marge tussen de inkoopprijs en verkoopprijs neemt dan toe, zoals het ook met energie mogelijk is.
Marge berekenen
In Nederland is er nog geen onderzoek bekend dat aantoont dat de leveranciers op deze manier meer marge maken. Dat kan met verschillende zaken te maken hebben, waaronder de grote concurrentie in Nederland. Consumenten zijn vrij om ieder jaar over te stappen naar een nieuw energiecontract, als ze die niet voor meerdere jaren afsluiten.
Zowel energieleveranciers als winkeliers en ZZP-ers kunnen online de marge berekenen, tussen de inkoop en verkoop. Een hogere marge creëert een goede basis voor meer winst, zolang de afzet niet afneemt. Uiteindelijk is het de kunst om een interessante marge te vinden, waarbij het aantal verkochte producten groot genoeg is om voor een mooie winst te zorgen. Door online de marge te berekenen weet je eenvoudig wat je overhoudt nadat je de inkoopkosten aftrekt van de verkoopprijs.