De ROI op linkbuilding berekenen
Wil je graag jouw bedrijf een boost geven en werken aan de naamsbekendheid ervan? Dan kun je meerdere marketingmiddelen inzetten, waaronder het toepassen van linkbuilding. Linkbuilding is een manier om een hogere positie in Google te bemachtigen en je daardoor ook jouw zichtbaarheid kunt vergroten. Toch wil je natuurlijk ook dat linkbuilding ook daadwerkelijk iets oplevert. Hoe je de ROI op linkbuilding kan berekenen, zetten we hieronder voor je op een rij.
Hoe bereken je de ROI?
De ROI staat voor return on investment en hiermee breng je simpel gezegd de kosten en opbrengst van de investering in kaart. Je berekent met de ROI het rendement van de investering dat in een percentage wordt uitgedrukt. Is je ROI bijvoorbeeld 120 procent, dan leverde de investering een rendement op van 20 procent. Je hebt dus meer binnengehaald dan dat je hebt geïnvesteerd, en dat is positief. De ROI is dus een belangrijke formule om te achterhalen hoeveel jouw investering heeft opgeleverd. Daarnaast kun je verschillende tools gebruiken om de ROI nauwkeurig uit te rekenen.
Wat neem je mee in de berekening van de ROI op linkbuilding?
Als je de ROI op linkbuilding gaat berekenen, moet je een aantal gegevens hebben. Kijk bijvoorbeeld eerst naar de investering in linkbuilding. Zo heb je zelf in de hand hoeveel je wil investeren in linkbuilding. Misschien heb je wel een marketingbudget dat je gaat gebruiken, of doe je maandelijks een bepaalde uitgave.
Vervolgens kun je kijken naar wat voor effect het oplevert. Door linkbuilding toe te passen, stijgt jouw positie organisch. Waar je bijvoorbeeld geld betaalt voor een advertentie om de eerste positie te bemachtigen, is dat bij linkbuilding niet zo. In dat geval verloopt het allemaal organisch. Houd er wel rekening mee dat linkbuilding een langetermijnproces is en je daardoor niet binnen een paar tellen al het resultaat ziet.
Als je een betere positie hebt bemachtigd in Google, kun je hier ook weer meer inkomsten uit halen. Jouw website is door de hogere positie beter zichtbaar, en daardoor kun je ook meer kliks genereren. Je kunt hierdoor ook meer klanten binnenhengelen in de hoop dat zij een uitgave bij je doen. Dit zorgt weer voor inkomsten uit organisch verkeer.
Daarnaast is het goed om te kijken naar de lifetime value van je klant, ook wel customer lifetime value genoemd. Deze berekent hoe hoog de waarde is van een klant in de klantrelatie, dus hoeveel een klant in totaal uitgeeft aan jouw bedrijf. Al deze onderdelen zorgen ervoor dat je je ROI kunt berekenen.
Tips hoe je je linkbuildingstrategie optimaliseert voor een hogere ROI
Een hogere ROI is wat je wil bereiken, want een hoge ROI geeft dus aan dat de investering veel heeft opgeleverd. Zo kun je ook linkbuilding toepassen om een hogere ROI te kunnen krijgen. Linkbuilding kan namelijk veel opleveren en daardoor verhoog je je ROI. Hoe zorg je ervoor dat je je linkbuildingstrategie kunt optimaliseren?
Allereerst kun je met een linkbuilding platform in zee gaan. Hier vind je in een overzicht allerlei links en websites in een overzicht waar je gebruik van kunt maken. Zo hoef je niet zelf op zoek te gaan naar mogelijkheden waar je een link op kunt plaatsen, maar vind je het allemaal op het platform.
Zorg er ook voor dat je van tevoren een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt en waar jij dus ook op gevonden wil worden.
Daarnaast is het ook belangrijk om, naast off-page SEO, ook on-page SEO toe te passen. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website technisch goed in orde is, maar ook dat jouw website gevuld is met unieke en relevante content. Zorg bijvoorbeeld ook voor voldoende afbeeldingen, video’s, aantrekkelijke teksten en interne links.