Geplaatst op 31 maart
Tips om je conversie te verhogen in je webshop
Nu alle fysieke winkels gesloten zijn beginnen veel bedrijven aan online verkopen. Dit kan je onder andere doen gebruik te maken van social media maar ook om een webshop te maken. Het kan wel erg lastig zijn om daadwerkelijk dingen te verkopen via je webshop. Daarom hebben wij een aantal tips om je conversie van je webshop te verbeteren.
Wat is conversie?
Een conversie is het moment waarop een potentiële klant overgaat tot het aankopen of aanvragen van een product of dienst. Deze klant geeft dan direct een invloed op de omzet van je bedrijf. Er bestaan ook zachte conversies genaamd leads. Dit zijn acties die indirecte invloed op de omzet hebben. Je dan denken aan mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een brochure aanvragen of zich aanmelden voor een evenement. Deze mensen leveren dan niet direct geld op. Ze zijn dus wel geïnteresseerd.
Waarom is het optimaliseren van conversie zo belangrijk?
Als je een webshop hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk winst maken. Dit kan je doen door je goed vindbaar te maken op Google, elke branche heeft ondertussen zoveel concurrentie waardoor het soms moeilijk kan zijn om je dan echt te kunnen onderscheiden van je concurrenten die misschien wel miljoenen omzet draaien. Je moet dan ook zorgen dat jij met kop en schouders boven deze concurrenten uitsteekt en dat jij op de eerste pagina van Google komt. Daarmee zorg je namelijk voor een grotere toestroom aan website bezoekers wat weer potentiële klanten zijn. Dit is helaas niet het enige, je moet de website ook nog optimaliseren zodat mensen daadwerkelijk je producten of diensten gaan kopen. Dat noem je conversieoptimalisatie. Door het optimaliseren van je conversie ga jij meer verkopen waardoor jij hopelijk ook meer winst draait. Je concurrenten zullen zich dan ook afvragen hoe jij het toch zo goed doet.
Maak het de klant zo makkelijk mogelijk
Als er iemand op je website beland heeft die gene vaak een achterliggend doel. Informatie vinden over je bedrijf, contact opnemen of misschien wel een bestelling plaatsen. Om je conversie te optimaliseren is het belangrijk om zoveel mogelijk obstakels uit je website te halen, de klant moet dus makkelijk zijn doel kunnen halen.
Niet te vaak klikken
Hoe vaker een klant moet klikken, hoe meer stappen ze moeten ondernemen tot ze een bestelling kunnen plaatsen. Uiteraard zijn er klanten die echt bewust keuzes maken maar het merendeel zal sneller afhaken als ze vaak moeten klikken. Dit komt omdat ze dan minder geïnteresseerd worden in het product. Zorg en daarom voor dat ze niet vaak hoeven te klikken om een bestelling te plaatsen.
Zorg voor een snelle website
Iedereen kent het wel een trage website, je bezoekt het niet graag want je gaat je irriteren en dan ga je ook geen bestelling plaatsen. Zorg daarom dat je website super snel is, hierdoor zullen potentiële klanten sneller een bestelling plaatsen want de snelheid van een website geeft ook een vertrouwend gevoel.