Conversie optimaliseren: winkels leren van webshops
Webshops en conversie: de twee termen gaan hand in hand. Steeds meer fysieke winkels leren hoe ze het conversiepercentage kunnen berekenen en de omzet vervolgens kunnen verhogen. Door de conversieratio te berekenen ontstaat er een beeld van hoeveel klanten gemiddeld besteden en wat de waarde daarvan is.
Winkels leren hierin van webshops, die daar al veel langer mee bezig zijn. De uitdaging is om offline net zoveel te meten als online. Dat valt niet altijd mee, maar biedt wel interessante mogelijkheden op het moment dat het lukt.
Conversiepercentage: wat is dat?
Wat is een conversiepercentage? Het is de ratio tussen het aantal klanten dat binnenstapt of de webshop bezoekt en daadwerkelijk koopt. Kopen 5 op de 100 klanten? Dan is er sprake van een conversiepercentage van 5%. Winkels hebben traditioneel een hoger percentage dan webshops. Daardoor hebben webshops zich toegelegd op de optimalisatie van deze ratio, iets waar winkels veel van kunnen leren.
Winkels leren hoe hun aanbod, de indeling van de winkel en de benadering de conversie kan verhogen, om meer te verdienen aan klanten die binnenstappen. Met een handige tool kunt u zowel voor een winkel als een webshop de conversie berekenen.
Conversie berekenen: online tool
Gebruik een online tool om de conversie te berekenen. Belangrijk om een webshop te optimaliseren en net zo goed interessant voor een fysieke winkel.
Ontdek hoeveel klanten daadwerkelijk een aankoop doen en probeer dat percentage te verhogen. Door regelmatig het percentage voor de conversie te berekenen kun je nagaan of je op de goede weg bent om dit te verhogen. Zorg er op die manier voor dat de winkel of webshop conversie toeneemt, waardoor je meer verdient aan klanten die binnenkomen of de webshop bezoeken.