Berekenen.nl
Geplaatst op 19 april

6 Tips om je B2B webshop te optimaliseren voor conversies

Als eigenaar van een B2B webshop is het van belang om ervoor te zorgen dat je genoeg conversies binnen haalt. Conversie optimalisatie is een belangrijk proces voor bedrijven die online actief zijn. Door meer conversies te generen kun je je omzet verhogen.

1. Zorg voor een heldere webshop

Zorg ervoor dat je webshop makkelijk te begrijpen is voor je bezoekers. Bezoekers moeten namelijk makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Een duidelijke zoekbalk bovenaan de pagina is dus bijna een must.

2. Gebruik duidelijke en verkoopbare productomschrijvingen op je webshop

Zorg ervoor dat je productbeschrijvingen bij je producten kort maar krachtig zijn. Zo moet er in een productbeschrijving de voordelen van je product benadrukken. Voor het aansporen tot aankoop zijn goede productfoto’s cruciaal van belang. Foto’s versterken namelijk de productbeschrijvingen.

3. Maak gebruik van call to actions op je webshop

Call to actions zijn essentieel om je bezoekers te leiden naar de volgende stap die jij wil. Wellicht is dit tot aankoop of om door te klikken naar een andere pagina. Door een goede call-to-action kan jij je bezoekers onbewust een vervolg actie laten uitvoeren.


4. Maak gebruik van persoonlijke aanbevelingen

Gebruik bepaalde technologie om aanbevelingen te doen op basis van het gedrag van je bezoekers en klanten. De kans dat ze meer producten gaan afnemen of terugkomen wordt door persoonlijke aanbevelingen vergroot. Dit kan je alleen pas doen als je weet wat de interesses zijn van je klant. Want als een kapper producten krijgt aanbevolen voor een kledingwinkel, dan is dat natuurlijk niet interessant voor deze klant omdat te gaan aanschaffen.

5. Optimaliseer het checkout-proces van je webshop


Zorg ervoor dat het checkout-proces voor je bezoekers zo eenvoudig en snel mogelijk is. Beperk het aantal informatie en stappen wat nodig is om een aankoop te voltooien. Maak het makkelijker voor de klant om zijn gegevens in te vullen en zorg ervoor bij bestaande klanten dat nauwelijks tot iets hoeven in te vullen. Dit voorkomt dat klanten gaan afhaken op het laatste moment.

6. Test, analyseer en optimaliseer


Probeer juist zoveel mogelijk elementen uit op je webshop, zoals verschillende kleuren bij bepaalde buttons. Je kunt ook een eventuele A/B-test laten maken bij een online marketing bureau. Dit houdt in dat bezoeker 1 en 2 beiden een andere webshop te zien krijgen en zo kun je kijken welke webshop het beste loopt.

Door deze tips toe te voegen, kun je je webshop optimaliseren voor meer conversie. Wil je je huidige conversies berekenen? Dat kan uiteraard via ons hulpmiddel conversie berekenen.